ΤΟΥΡΜΠΟ & ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ Ζ
ΤΟΥΡΜΠΟ
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Σόρεν.Διάρκεια: 96 λεπτά
Ώρα έναρξης: 20.40 (Μια προβολή) (Μεταγλωττισμένη)
O Τούρμπο είναι ένα μικρό σαλιγκάρι με μεγάλα όνειρα. Δεν είναι καθόλου ικανοποιημένος με τους ρυθμούς της ζωής του. Η εμμονή του με την ταχύτητα τον έχει μετατρέψει σε παραγκωνισμένο μέλος της αργής και προσεκτικής κοινωνίας των σαλιγκαριών. Παρότι εκείνος αρνείται να συμμορφωθεί, ξαφνικά, ύστερα από ένα περίεργο ατύχημα η ζωή του Τούρμπο θα αλλάξει αφού αποκτά υπερφυσικές δυνάμεις που του επιτρέπουν να κινείται με απίστευτη ταχύτητα. Ξεκινά, λοιπόν, ένα απίθανο ταξίδι αψηφώντας κάθε δυσκολία με σκοπό να εκπληρώσει το όνειρό του: να συναγωνιστεί απέναντι στους καλύτερους στον αγώνα Indianapolis 500. Ο Τούρμπο, είναι το απόλυτο αουτσάιντερ που ασκεί το φαινομενικά αδύνατο έχοντας πάντα στο μυαλό του τη φράση «κανένα όνειρο δεν είναι άπιαστο, κανένας ονειροπόλος δεν είναι μικρός».
Όταν συναντάμε τον Τούρμπο, εκείνος είναι ο «αλητάκος» της κοινότητας των σαλιγκαριών, τα μέλη της οποίας δεν έχουν μεγάλα όνειρα όπως εκείνος, αλλά τους ενδιαφέρουν περισσότερο τα κοινωνικά στερεότυπα. Ο αδερφός του Τούρμπο, ο Τσετ, του οποίου το μόνο μέλημα είναι η ασφάλεια, αγαπά πολύ τον αδερφό του, αλλά θεωρεί πως όλη αυτή η εμμονή με την ταχύτητα μπορεί να είναι καταστροφική.
Καθώς, ο Τούρμπο ξεκινά το ταξίδι του με σκοπό να εκπληρώσει τα όνειρά του, βρίσκεται ξαφνικά πάνω από την γέφυρα ενός αυτοκινητοδρόμου μέσα στο καπό ενός σπορ αυτοκινήτου και συγκεκριμένα μέσα σε ένα νιτρομπούκαλο, με αποτέλεσμα να αλλάξει η μοριακή του δομή. Το ατύχημα αυτό – ή μάλλον ευτύχημα για τον Τούρμπο – τον μετατρέπει σε ένα σαλιγκάρι, το οποίο μπορεί να τρέξει με 200 μίλια την ώρα.
«Η ταινία είναι μια ιστορία σούπερ ηρώων και αγώνων ταχύτητας αλλά ταυτόχρονα είναι και μια ιστορία για αδύναμους χαρακτήρες. Ο Τούρμπο έχει όλα τα χαρακτηριστικά του αουτσάιντερ, δεν περιμένεις να καταφέρει κάτι γεννημένος σαλιγκάρι, με μια ζωή είναι γεμάτη εμπόδια. Αν ψάξεις όμως λίγο πιο βαθειά, ένα σαλιγκάρι είναι ο τέλειος χαρακτήρας για να δημιουργήσεις μια ιστορία για αδύναμους και για όσους δεν τολμούν», λέει ο σκηνοθέτης.
Ο σκηνοθέτης εμπνεύστηκε από ανθρώπους και γεγονότα που βρίσκονταν πολύ κοντά του. «Η βασική πηγή έμπνευσης ήταν ο γιος μου, ο οποίος ακόμα πριν αρχίσει να μιλάει είχε εμμονή με τα αυτοκίνητα και τους αγώνες ταχύτητας», λέει ο Σόρεν. Η άλλη πηγή έμπνευσής για τον Σόρεν ήταν ένα «σαλιγκαροπρόβλημα» που είχε στον κήπο του. Ένα σαλιγκάρι του έτρωγε τις ντομάτες που είχε στην αυλή του. «Αυτός ο συνδυασμός της αργής κίνησης (τα σαλιγκάρια) και της ταχύτητας (η εμμονή του γιού του) ήταν τα δύο καταλυτικά στοιχεία τα οποία με οδήγησαν στη δημιουργία της ιστορίας, η οποία επικεντρώνεται στα όνειρα των σαλιγκαριών, δηλ. στα όνειρα που έχει κάθε άνθρωπος».
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ Ζ
WORLD WAR Z
Σκηνοθεσία: Μαρκ Φόρστερ.
Πρωταγωνιστούν: Μπραντ Πιτ, Μάθιου Φοξ, Μιρέιγ Ίνος, Ντανιέλα Κέρτεζ.
Διάρκεια: 116 λεπτά
Ώρα έναρξης: 22.30 (Μια προβολή)
Εκείνο το ήσυχο πρωινό ήταν το τελευταίο όχι μόνο για τον Τζέρι και την οικογένειά του αλλά και για ένα αφάνταστα μεγάλο κομμάτι της ανθρωπότητας. Η απειλή καιροφυλακτούσε από καιρό στα δελτία ειδήσεων: Ένας άγνωστος ιός μετέτρεπε όποιον προσέβαλλε σε ζόμπι. Το χειρότερο; Μεταδιδόταν ραγδαία, με ταχύτητα φωτός. Καθώς ο Τζέρι με τη γυναίκα του και τα δυο του κοριτσάκια ξεκινούν για τα συνηθισμένα ψώνια, εγκλωβίζονται στη μέση του τρομακτικού φαινομένου που ξεσπά με απίστευτη βιαιότητα. Σε λίγα λεπτά, το φιλήσυχο κέντρο της πόλης, μετατρέπεται σε καζάνι που βράζει. Στρατιές μεταλλαγμένων σε ζόμπι υπάρξεων, επιτίθενται μανιασμένα καταστρέφοντας τα πάντα γύρω τους. Στρεσαρισμένος στα άκρα ο Τζέρι προμηθεύεται από ένα άγρια λεηλατημενο σούπερ μάρκετ κάποια στοιχειώδη και εντικτωδώς βρίσκει πρόχειρο καταφύγιο. Ο προϊστάμενος του στον ΟΗΕ, προσφέρεται για βοήθεια με το αζημίωτο: Να συνοδεύσει μια αποστολή στην Κορέα όπου πρωτοεμφανίστηκε ο ιός. Ένας φέρελπις βιολόγος προτίθεται να μελετήσει επί τόπου τα στοιχεία, προκειμένου να οδηγηθεί στην δημιουργία αντιδότου. Η αποστολή σε άγνωστο έδαφος, με δισεκατομμύρια ζόμπι να κατασπαράσσουν οτιδήποτε ζωντανό, κάθε άλλο παρά εύκολη προμηνύεται. Και ως συνήθως σε παρόμοιες περιπτώσεις, τα πράγματα πάνε όσο χειρότερα γίνεται. Ο Τζέρι απομένει τραγικά μόνος, με μια συμβουλή να αντηχεί επαναλαμβανόμενη στ’ αυτιά του: «Ακόμη κι ο ισχυρότερος ιός έχει την Αχίλλειο Πτέρνα του»! Με ελάχιστες γνωσεις ιατρικής, καθαρά πρακτικής φύσης, οπλισμένος με ένα παντοδύναμο αίσθημα αυτοσυντήρησης και τρομερό πείσμα ο Τζέρι ξεκινά ένα οδυνηρότατο ταξίδι στο άγνωστο με μόνο εφόδιο την ελπίδα να σταθεί τυχερός. Πρώτη του στάση τα Ιεροσόλυμα που χάρη στο άριστο σύστημα πληροφοριών της Mossad βρέθηκαν πανέτοιμα να αντιμετωπίσουν την απειλή. Κάποια ψήγματα πληροφοριών από ένα απρόθυμο σύνδεσμο, θα στείλουν τον τρελαμένο από αγωνία Τζέρι, συνοδευμένο από μια μονόχειρα ισραηλίτισα πεζοναύτη στην έδρα του Π.Ο.Υ. με το τελευταίο αεροπλάνο που απογειώνεται από την απειλούμενη Ιερουσαλήμ.
Όλα ξεκινούν ένα ήσυχο πρωινό στη Φιλαδέλφεια, βγαίνοντας για μια οικογενειακή βόλτα ρουτίνας. Μέσα σε λίγα λεπτά το ήρεμο αστικό τοπίο μεταμορφώνεται σε ένα ανατριχιαστικό πεδίο μάχης. Η κλιμάκωση της δράσης γίνεται αστραπιαία με αφάνταστα ραγδαίους ρυθμούς. Χωρίς χρονοτριβές και χάσιμο χρόνου σε παρουσιάσεις και εμβαθύνσεις σε χαρακτήρες, η ταινία σε πετάει από τα πρώτα λεπτά στα βαθειά. Από μια σκηνή συνηθισμένου μποτιλιαρίσματος στο κέντρο της πόλης, βρισκόμαστε να τρέχουμε σε συνθήκες πανικού να σωθούμε από έναν αόρατο αρχικά εχθρό. Γινόμαστε μάρτυρες λεηλασίας καταστημάτων ενώ βιώνουμε την καταστροφή ενός σούπερ μάρκετ ακόμη και από αστυνομικούς. Το αίσθημα του απότομου κενού, της απόλυτης ανασφάλειας όπως αναδύονται στην αρχική σεκάνς είναι μοναδικά. Νιώθεις το ίδιο αβοήθητος με την πανικόβλητη οικογένεια του Τζέρι που τρέχει να βρει ένα οποιοδήποτε καταφύγιο. Αυτό που κάνει την ταινία να ξεχωρίζει από κάθε ταινία με ζόμπι μέχρι σήμερα, είναι κατ’ αρχήν το γεγονός πως τα ζόμπι σπάνια φαίνονται από κοντά στην οθόνη. Όταν δε αυτό γίνεται κατ’ ανάγκη, οι υπεύθυνοι του μακιγιάζ και των ειδικών εφέ πέτυχαν να δώσουν ένα τόνο καθόλου φρικιαστικό ή τρομακτικό στο αποτέλεσμα. Δεν θα δείτε πουθενά σάρκες να κρέμονται, κρέατα να λιώνουν, αίματα να πιτσιλάνε το σύμπαν. Τα πάντα είναι όσο πιο καθαρά γίνεται. Το σασπένς, που κόβει κυριολεκτικά την ανάσα, προκύπτει αμιγώς μέσα από τη δράση. Η ταινία αποφεύγει την δημιουργία φτηνιάρικων εντυπωσιασμών. Ό,τι βλέπεις καταντά τρομακτικό από τον όγκο του ή από όσα φριχτά υπονοούνται. Τα ζόμπι είναι μεν άγρια και απειλητικά αλλά κυρίως σαν ομάδα. Σαν μάζα. Κινούνται με μεγάλη ταχύτητα, σαν ένα σμήνος τρομαγμένων πουλιών ή ακόμη καλύτερα, σαν ένα κοπάδι πεινασμένων πιράνχας. Η κίνησή τους είναι που αιφνιδιάζει και τρομοκρατεί τον απροετοίμαστο θεατή. Κανείς δεν περιμένει να αντικρύσει από κοντά τα ζόμπι, γιατί όταν φθάνει η στιγμή εκείνη, ήδη είναι αργά. Οι σκηνές όπου πολιορκείται η Ιερουσαλήμ, οι σκηνές καταστροφής των πόλεων, η σκηνή της έκρηξης στο αεροπλάνο είναι προορισμένες να μείνουν στην ιστορία του σινεμά. Όπως είπα και στην αρχή δεν ξέρω πόσες φορές χρειάστηκε να γυριστεί το κάθε πλάνο. Ούτε αν χρειάστηκε να αλλαχτεί το τέλος, ή η αρχή. Αυτό που εμφανίζεται τελικά στην οθόνη, υποβάλλει στο θεατή τόσο ισχυρές εντυπώσεις που πραγματικά ξεχνά κάθε παραφιλολογία και φτηνό κουτσομπολιό. Η ταινία σαν αφρισμένο ποτάμι σε παρασύρει σε ένα ξέφρενο ράφτινγκ, κρατώντας σε στην άκρη της καρέκλας μέχρι τέλους. Χωρίς πνοή. Χωρίς φωνή. Χωρίς δύναμη ή θέληση, να προβάλλεις αντίσταση.